پنج‌شنبه, 29 شهريور 1403

پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری

  • ساعت : ۱۹:۰۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۰۹ 
  • کد خبر : ۲۱۵۴۷۷
روابط عمومی پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری گزارش کرد:
بازدید از گلخانه های پرورش میوه های گرمسیری در استان اصفهان توسط تیم كارشناسی پژوهشكده خرما و میوه های گرمسیری

گزارش بازدید از گلخانه‌های پرورش میوه‌های گرمسیری در استان اصفهان

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری؛ تیم کارشناسی پژوهشکده متشکل از دکتر تراهی رئیس پژوهشکده، خانم دکتر بروجردنیا معاون پژوهشی و مهندس موسوی کارشناس باغبانی پژوهشکده در روزهای چهارشنبه هفتم و پنجشنبه هشتم شهریور ماه از مراکز تکثیر و گلخانه‌های پرورش میوه‌های گرمسیری استان اصفهان بازدید به عمل آوردند.

در روز نخستِ بازدید، جلسه کارشناسی با حضور نمایندگان پژوهشکده و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، آقای دکتر مؤمنی و رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی دستگرد، آقای دکتر لطیفی‌خواه در ستاد مرکز تحقیقات اصفهان برگزار گردید. در جلسه مذکور ابعاد مختلف توسعه میوه‌های گرمسیری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه دکتر تراهی مسائل و مشکلات مترتب بر روند توسعه میوه‌های گرمسیری و مخاطرات توسعه بی‌رویه گلخانه‌ها را متذکر شدند و بر لزوم مطالعات مقدماتی فنی کامل، قبل از هر گونه توسعه‌ای، تاکید ورزیدند. ایشان پیشنهاد دادند که موافقت با هر گونه درخواست توسعه کشت میوه‌های گرمسیری در گلخانه منوط به اخذ تاییدیه‌های مختلف از جمله تاییدیه تامین آب کافی و با کیفیت و قابل اطمینان، تاییدیه تامین انرژی و برق مورد نیاز، تاییدیه سازه مناسب گلخانه یا سایبان، تاییدیه گونه و رقم گیاهی و گواهی معتبر آشنایی کامل فنی متقاضی گلخانه گردد.

در ادامه از مرکز تولید و تکثیر انواع نهال میوه‌های گرمسیری شرکت رویش گستر سپاهان بازدید شد. در طول بازدید، جلسه‌ای برای تبادل نظر اعضای پژوهشکده و مدیریت شرکت برگزار شد که طی آن مسائل و مشکلات توسعه میوه‌های گرمسیری و محدودیت‌ و مخاطرات به بحث گذاشته شد و پیشنهاد گردید هر گونه تکثیر نهال میوه‌های گرمسیری با مشاوره و هماهنگی کامل با بخش تحقیقات و اجرا انجام شود.

سپس از گلخانه‌های تولید موز در منطقه دهاقون بازدید به عمل آمد. در گلخانه اول که متعلق به آقای اصغر مباشری بود فواصل کشت اندک و تعداد نهال حدود 3200 درخت در هکتار بود. وضعیت رشد و نمو و باردهی گیاهان موز نسبتا مناسب و میوه‌ها از کیفیت خوبی برخوردار بودند. مدیریت پاجوش هم نسبتا خوب بود و پای هر درخت یک پاجوش مناسب شمشیری باقی مانده بود. در این گلخانه علاوه بر موز، گیاه پاپایا نیز کشت شده بود که درختان قدیمی 4 ساله بسیار مرتفع و از تولید تجاری افتاده بودند. اما درختان تازه کشت شده هنوز به مرحله گلدهی نرسیده بودند. همچنین یک گیاه انبه پیوند پاکوتاه نیز در این گلخانه کشت شده بود که جدیدا وارد فاز میوه‌دهی شده بود. نکته جالاب این که مبارزه با علف‌های هرز در این گلخانه به صورت بیولوژیک و با وارد کردن حدود 80 عدد مرغ تخمگذار به محیط گلخانه به مدت دو روز در هفته انجام می‌شد.

گلخانه دوم متعلق به آقای حسین مباشری بود که صرفا به کشت موز اختصاص داد شده بود و خوشه‌های موز در زمان بازدید در حال برداشت بودند. میزان باردهی درختان موز در این گلخانه بسیار عالی و از کیفیت بسیار خوبی بروخوردار بودند. خوشه‌‎ها کشیده و دارای چندین دست میوه درشت و با کیفیت بود. این گلخانه از سطح مدیریت بالایی برخوردار بود و رعایت فواصل، مدیریت بستر، مکانیزه و هوشمند نمودن عملیات آبیاری، تغذیه، دما و رطوبت به خوبی انجام شده بود. نکته قابل توجه این که تقریبا کلیه پاجوش‌های اطراف درختان موز حذف شده بود.

بازدید روز دوم به گلخانه موز آقای مهندس گرامی در سطح شهر اصفهان اختصاص یافت. در این گلخانه فواصل کشت بیشتری در نظر گرفته شده بود. نظم و آراستگی نهالها بهتر بود و برخی از درختان اخیرا وارد فاز گلدهی و تولید میوه شده بودند. نکته قابل توجه این که زیر تاج برخی درختان موز، گیاه زنجبیل کشت شده بود.

در طول بازدید، تاکید کلیه اعضای تیم و همکاران هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان بر رعایت نهایت احتیاط و دوراندیشی و بررسی میزان و تداوم منابع آبی در منطقه، امکان تامین و پیش‌بینی بلندمدت تغییر قیمت حامل‌های انرژی و تاثیر آن بر هزینه‌ها و اقتصاد تولید، تعیین نقشه راه توسعه میوه‌های گرمسیری در منطقه، انتخاب سازه‌های مناسب، تربیت نیروی متخصص و در نهایت بازاریابی و حفظ و نگهداری مناسب محصول تاکید کردند.

photo13575225943_6386165284712160790.jpg

photo13575238692.jpg

photo13575232496.jpgpresentation1موز.jpgphoto13575250982.jpg

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها