پنج‌شنبه, 29 شهريور 1403

پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری

  • ساعت : ۰۸:۵۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ 
  • کد خبر : ۲۱۵۷۱۶
روابط عمومی پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری گزارش کرد:
برگزاری اولین بزرگداشت روز ملی خرمای ایران در استان خوزستان

اولین گرامیداشت روز ملی خرمای ایران در استان خوزستان

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری در روز 25 شهریورماه سال جاری به مناسبت  اولین بزرگداشت روز ملی خرمای ایران در استان خوزستان با هماهنگی و همکاری مدیریت ترویج و مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با برگزاری نشست تخصصی به صورت متمرکز در محل ستاد پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری و همزمان با حضور کاروان ترویجی خرما در اغلب شهرستان‌های خرماخیز استان خوزستان و با مشارکت حداکثری بهره‌برداران و کارشناسان و محققین و اعضای هیئت علمی این عرصه برگزار گردید. 

در این نشست تخصصی که به مناسبت روز ملی خرما در محل ستاد پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری و هم‌زمان با پخش مستقیم از طریق شبکه برکت استان خوزستان همراه بود، پس از تلاوت کلام الله مجید، سرود جمهوری اسلامی و پخش کلیپ معرفی زنجیره خرمای خوزستان، حجت الاسلام و مسلمین رجب‌پور مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان مطالبی را در خصوص اهمیت و جایگاه خرما در اسلام بیان نمودند.

     در ادامه دکتر نبی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان سخنرانی خود را با موضوع اهمیت و جایگاه نخیلات در استان خوزستان ارائه نمودند و بر لزوم بهبود و توسعه صنایع جانبی و فرآوری خرما تاکید ورزیدند.

     سپس دکتر طاهری رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور پس از بیان اهمیت و جایگاه خرما به تشریح برنامه‌های پژوهشی موسسه تحقیقات علوم باغبانی در خصوص نخیلات پرداختند. مهدی طاهری افزود: در حال حاضر ما با مازاد تولید در برخی محصولات باغی مواجه هستیم که درآمد کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین تغییر اقلیم، ارقام خرما و نحوه آبیاری نیز از دیگر دغدغه همکاران در موسسه است.

     وی با بیان این که  وظیفه ما انتقال دانش و تجربه برای کاهش این مشکلات است تصریح کرد: اخیرا پروژه زنجیره ارزش خرما  با هدف تهیه  سبد زنجیره ارزش برای استان خوزستان تصویب شده است.

طاهری افزود : همچنین در  سال جاری اولین اعتبار نگهداری ذخایر پژوهشکده به محصول خرما تخصیص یافته است.

      همزمان با ادامه نشست تخصصی، کاروان ترویجی بهره‌وری خرما متشکل از محققین، بهره‌برداران و کارشناسان و اعضای هیئت علمی بخش کشاورزی به اجرای برنامه‌های ترویجی با محوریت اصول هرس و تکریب، آفات و بیماری‌ها در نخیلات، تغذیه متعادل نخیلات، میانه‌کاری نخیلات، بسته‌بندی بهداشتی و اصول بهداشتی برداشت خرما و رطب پرداختند. در طول برگزاری نشست تخصصی، ارتباط وبیناری با شهرستان های مجری کاروان‌های ترویجی و مهمانان وزارتی و سایر استان‌ها برقرار شد.

در ادامه نشست تخصصی دکتر عزیز تراهی رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری مطالب خود را با موضوع مزیت استان خوزستان در تولید خرما و تنوع ارقام در استان ارائه نمودند. در این ارتباط ایشان ابتدا توضیحاتی در خصوص مناطق گسترش خرما در ایران و جهان و تاثیرات اقلیمی بر تغییر جغرافیای نخیلات در کشور، تعدد ارقام خرما در ایران و جهان و وجود زودرس‌ترین رقم جهان به نام آلمهتری، دیررس‌ترین ارقام جهان به نام‌های خصاب و هلیله‌ای و پاکوتاه‌ترین رقم جهان به نام خضراوی درکشور عنوان کردند. تراهی افزود که با توجه به شرایط گرمایش زمین و حساسیت‌ها و نیازهای اقلیمی ارقام تجاری خرما، توسعه کشت نخل خرما در مناطق جدید باید با درایت تمام و در نظر گرفتن حجم و میزان و کیفیت آب آبیاری قابل دسترس و اطمینان از تامین بلندمدت آن مورد بررسی قرار گیرد و ارقام جدید متحمل و سازگار خرما توسعه یابند. در همین راستا پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری در سالیان گذشته تمرکز ویژه‌ای بر شناسایی ارقام جدید و امیدبخش و واردات و بررسی سازگاری سایر ارقام خرمای تجاری خارجی نموده‌اند. تراهی اضافه کرد که بنا به اهمیت و جایگاه خرما اولین ایستگاه تحقیقات مشترک بین پژوهشکده و بخش خصوصی در منطقه شلهه ثوامر آبادان در سال 1402 راه‌اندازی شد. در پایان ایشان به اهمیت پایش آفات و بیماری‌های مهم خرما به ویژه سرخرطومی حنایی اشاره نمودند و بر خودداری و جلوگیری از ورود هر گونه پاجوش از سایر استان‌ها به استان خوزستان تاکید ورزیدند.  

دکتر حسنی‌نسب مدیر امور باغبانی استان خوزستان گزارشی از وضع موجود، اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی نخیلات استان خوزستان ارائه نمودند. مدیر امور باغبانی سازمان اظهار کرد: سطح باغات استان ۶۰ هزار هکتار است که ۵۰۰ هزار تن محصول از این سطح تولید می‌شود که ۶۰ درصد آن مربوط به نخیلات است که باعث اشتغال ۲۲ هزار نفر  در نخلستان‌ها و ۲۶ هزار نفر در کارگاه‌های بسته‌بندی و فرآوری شده است.

محمد حسنی‌نسب با بیان اين که سطح نخیلات استان ۴۱ هزار هکتار است که ۳۶ هزار هکتار آن بارور است تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، ۳۰۲ هزار تن خرما در استان تولید شد و میانگین عملکرد محصول خرما در هر هکتار ۸ تن بود.

وی با اشاره به این که یک صد هزار تن از محصولات خرمای استان توسط صادرکنندگان خریداری می‌شود اضافه کرد: تدوین طرح مطالعاتی زنجیره ارزش راهبردی منطبق با تمامی برنامه‌های مرتبط با صنعت خرما،  اولویت قرار گرفتن زنجیره ارزش راهبردی خرما در تخصیص امکانات و اعتبارات ملی و استانی، تخصیص اعتبار و احیاء نخیلات به میزان ۹۰۰ هکتار، اصلاح و به‌سازی ۳۰۰ هکتار نخیلات، حمایت از تکثیر و توسعه ارقام ارزشمند تجاری خرما و ... از مهمترین اقدامات شاخص مدیریت باغبانی در ی کسال اخیر بوده است.

حسنی نسب همچنین اظهار داشت: امسال تولید تجاری خرما و لیبل‌دار کردن پاجوش‌ها را به کمک دو نهالستان در شهرستان دزفول آغاز کرده‌ایم.

در پایان از فعالان صنعت خرما تقدیر و تشکر به عمل آمد.  

photo13644972994.jpg

photo13644962410.jpg

photo13644947910.jpgpresentation1.jpg

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها